CARTCART
Menuالكتاب
alkitab.com
Ba'thah IRFED : al-Fursah al-Inma'iyah al-Da'I'ah بعثة إيرفد : الفرصة الإنمائية الضائعة
By: Yunus, Gabriel جبرايل يونسShare

Language: Arabic

Softcover

في إطار محاولات إرساء دولة المؤسّسات في ستّينيات القرن الماضي، دعا الرئيس فؤاد شهاب العالِم الاقتصاديّ والإنمائيّ الأب لويس جوزف لوبريه، منشئ مؤسّسة إيرفد ورئيسها، للقيام بعمليّة مسح شامل للأوضاع الاقتصاديّة والاجتماعيّة أدّت إلى وضع برنامج إنمائيّ هو الأوّل من نوعه في لبنان، بهذا المستوى العلميّ وهذه الشموليّة، لكنّه للأسف لم ينفّذ.

وهدف العمل الإنمائي، كما حدّده الأب لوبريه، هو مساعدة الإنسان – كلّ الإنسان – وكلّ الناس، للعبور على مراحل، من حالة إنسانيّة متدنّية إلى حالة أرقى وأسمى، ليتحوّلوا من أناسٍ مهمَّشين ومن عالة على المجتمع إلى طاقات منتجة وخلّاقة، وذلك من طريق تحسين أوضاعهم الاقتصاديّة والاجتماعيّة والثقافيّة على نحو متناسق ومتكامل.

عندما يتواصل العمل الإنمائيّ وتنتشر ثقافة التنمية بين الناس، يشعر المواطنون بأنّهم يعيشون في وطن يحضنهم جميعاً في جوّ من العدالة والمساواة والأمان، يحققون فيه أبعادهم الإنسانيّة، فيتخلّون عن ولائهم لطوائف متباينة لا تقدّم لهم إلا التناحر والبغضاء لمصلحة الولاء المطلق للوطن، فالعمل الإنمائي هو الوسيلة المثلى والوحيدة لصهر المواطنين في بوتقة وطنيّة واحدة، خاصّة في البلدان المتعدّدة الأعراق والأديان.

'The IRFED Mission : The Lost Development Opportunity', by Gabriel Yunis. The book covers a period in the 1960's when the Lebanese government, under then President Fuad Chehab's reform efforts, contracted Father Louis Joseph Le Bret's IRFED Foundation to carry out a comprehensive survey of economic and social conditions in Lebanon. The development program, the first of its kind in Lebanon, was unfortunately not implemented.

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Yunus, Gabriel جبرايل يونس
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 208 pp
Publisher:Naufal - Hachette Antoine, Beirut, 2016
Dimensions:15 x 23 cm
ISBN-13:9786144385470
Topic:Lebanon - Failed Development - 20th Century

More Information

IRFED = Institut international de recherche et de formation éducation et développement (international institute for research and training towards integrating), founded by Louis-Joseph Lebret (1897–1966).


Ba'thah IRFED : al-Fursah al-Inma'iyah al-Da'I'ah  بعثة إيرفد : الفرصة الإنمائية الضائعة
US$15.95
  Sale Price: US$13.50

Scroll To Top

Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 714-539-8100.

alkitab.com الكتاب

Proud to Specialize In...

Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100