CARTCART
MENUMENU - الكتاب
alkitab.com
Lahi: Ferdows Katib al-Ajuz اللاهي ؛ فردوس الكاتب العجوز
By: Dost, Jan جان دوست
Share

Language: Arabic

Softcover

ي مكتبته المنسيّة في مدينة أحالتها الحرب حطامًا، ينزوي الكاتب العجوز سأمًا من الموت المحيط به. يلتجىء إلى الحياة على رفوفها لينطلق في مغامرةٍ ميتاسرديّة توقظ أبطال روايات خالدة خُطّت في أزمنةٍ وجغرافيّات متباعدة، فإذا بالإيطالي جيوڤاني دروغو يخرج من «صحراء التتار» ليدخل في «أُلهيّة» الكاتب العجوز ويثير نقاشاتٍ عن عبثيّة الحياة مع بطل «الشيخ والبحر»، الصيّاد الكوبي سانتياغو، وإذا بالليدي تشاترلي توقِعُ قابيل في شِباكها، فتثير غيرةَ زوربا، لتشتبك مجريات الأحداث المتداخلة أصلًا.
هي لعبة سرديّة واقعيّة خياليّة يُطوّعُ فيها جان دوست الزمنَ، فيُحاكي الحاضر بلسان الماضي والماضي بلسان الحاضر، ويكثّف أزمنة الروايات التي استعار «اللّاهي» أبطالها في زمنٍ واحد هو زمن القَصّ. أما المكان، فمشاهد سينمائيّة حيّة تَعبُرُ بالقارىء إلى قلب الحدث. بمبنى سلس ومعنى عميق، يطرحُ دوست أسئلةً جوهريّة على لسان شخصيّاته، عن ترابيّة الإنسان مقابل ورقيّة الشخصيّة الروائيّة، عن الثأر، والإيمان والمعتَقد، عن السلطة والتَبَعيّة، عن الشكِّ واليقين، في قالَبٍ أدبي جمالي ممتع سيخرج منه القارئ ذاهلًا بعد طيّ الصفحة الأخيرة.

Arabic fiction by the Syrian Kurdish poet, writer and translator Jan Dost. He is a recipient of Galawej Prize (a prize in Kurdish literature) in Germany 2012, and he's the winner of thought and creativity for 2013 issued by the Damascus magazine. The story is of an old writer, in a forgotten library in a city turned into ruins by war. He decides to write a story including heroes of immortal novels, with narrative from different periods adapted into a realistic narrative.

select image to view/enlarge/scroll

Product Details
By:Dost, Jan جان دوست
Language:Arabic
Format:Softcover
Pages: 181 pp
Publisher:All Prints, Beirut, 2022
Dimensions:14 x 20 cm
ISBN-13:9786144585788
Topic:Arabic Fiction - Syria- Kurdish

Lahi: Ferdows Katib al-Ajuz اللاهي ؛ فردوس الكاتب العجوز
US$12.95

Scroll To Top
Can't find what you need? Have questions?
Send an email: admin@alkitab.com
Or call: 714-539-8100.
alkitab.com الكتاب
Proud to Specialize In...
Arabic Books | Arabic Children Books | Middle East & Islamic Books | Arabic Language Studies
Classical and Contemporary Islamic & Middle Eastern Studies | English-Arabic & Arabic-English Dictionaries

☎ 714-539-8100